Eén van de eerste zorgboerderijen

Mei 1979 is de geboortemaand van één van de eerste zorgboerderijen in Nederland: de Leeuwerikhoeve in Bergum. Een therapeutische leef-werkgemeenschap met 8 hectare biologisch-dynamische volle-grondstuinbouw, een kleine veestapel en een eigen winkel op de boerderij.

Psycho-sociale hulp

Vanaf de eerste dag bood de Leeuwerikhoeve hulp aan mensen met een psycho-sociale hulpvraag. In de loop van de tijd kwam er voor 12 mensen intern en voor drie mensen extern een eigen plek.

Met een stevig team maakte de Leeuwerikhoeve het mogelijk dat deze mensen aan zichzelf konden werken. Het werken op het land-bedrijf nam daarbij een centrale plaats in.

Pionier binnen het psychiatrische veld

De Leeuwerikhoeve was destijds een pionier binnen het psychiatrische veld in Nederland en heeft daardoor een zeer intensief leven gekend. Haar bestaan was absoluut niet vanzelfsprekend. Door de vele ingewikkelde procedures en regels binnen de geestelijke gezondheidszorg die niet aansloten bij dit initiatief.

Verhuizing naar St. Nicolaasga

Door uitbreiding van het dorp Bergum bleek een verhuizing noodzakelijk. Een totaal nieuwe omgeving en woonsituatie in St. Nicolaasga maakten dat alle zeilen bijgezet moesten worden.

In diezelfde periode werd binnen de nieuw ontstane overkoepelende Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Friesland uiteindelijk een eigen plek verkregen.

Gedwongen sluiting in 2000

Ondanks de erkenning die zo werd verworven, werd de Leeuwerikhoeve door grote bezuinigingsrondes binnen de GGZ Friesland gedwongen te sluiten in mei 2000. Zo heeft de Leeuwerikhoeve 21 jaar mogen bestaan in zeer woelige tijden en als voortrekker van het concept zorgboerderij.

Bij sluiting bleef een vermogen bestaan binnen Stichting de Leeuwerikhoeve, de beschermvrouwe van het initiatief de Leeuwerikhoeve. Het toenmalige bestuur besloot de stichting om te bouwen tot Stichting de Leeuwerik